specialist i digital og datainformeret undervisning
 
Revenue Streams

Revenue Streams

Hvordan tjener virksomheden penge?

Virksomhedens indtægtsstrømme skabes på baggrund af felterne i højre side af canvas’et: Value Proposition, Customer Segment, Channels, Customer Relations. Typisk vil virksomheden have forskellige indtægtsstrømme fra hvert kundesegment.

Se Busines Model Canvas Revenue Streams and Pricing (video, 8 min.)

Når du skal vurdere virksomhedens muligheder for at skabe indtægtsstrømme kan du gennemgå disse 4 overvejelser:

Hvordan opkræver virksomheden betaling? (Transaktionsbaserede indtægter/tilbagevendende indtægter)

  • Salg af aktiver
  • Brugsgebyr
  • Abonnementsgebyrer
  • Leje/leasing
  • Licensering
  • Mæglersalærer
  • Reklame

Fra hvem opkræver virksomheden betalingen?

  • Flersidet marked
  • Freemium
  • Brugere vs annoncører

Hvordan prissætter virksomheden?

  • Fast / dynamisk prisfastsættelse

Hvad er prisen og hvordan besluttes dette?

  • Hvordan ønsker kunden at betale
  • Konkurrencedygtig differentiering
  • Positionering
  • Omkostningsstruktur
  • Oplevet værdi

Hvordan tager du stilling til prissætningen? Først og fremmest kan du tage udgangspunkt i kunderne og deres præferencer. Herefter kan du sammenligne virksomheden med konkurrenter og vurdere dens markedspositionering og skabe hvordan den kan skabe en konkurrencedygtig differentiering i branchen. Herudover skal der altid indregnes kostpriser, så man sikrer at skabe en profit. Den svære vurdering er: hvordan meget er kunden egentlig villig til at betale for produktet, altså en vurdering hvor meget værdi kunden oplever, at der er i produktet – også kaldetperceived value. F.eks. er kunden som flyver på 1. klasse villig til at betale meget mere sammenlignet med et almindeligt sæde, selvom man rent økonomisk ikke får meget mere for pengene. Alligevel har denne service en oplevet værdi som kunden er villig til at betale meget mere for, det som vi tidligere i feltet Value Propostion kategoriserede som en kvalitativ værdi. 

Næste skridt

  • Definér hvordan virksomhedens forskellige indtægtsstrømme genereres
  • Definér sammenhængen mellem virksomhedens indtægtsstrømme og de respektive kundesegmenter
  • Vurdér hvordan prisen for værditilbudet er fastsat
  • Vurder hvad kunderne egentlig er villige til at betale for et produkt/service og hvorvidt dette differentiere sig fra den nuværende pris
  • Vurdér hvordan virksomheden skaber de mest optimale indtægtsstrømme
Back to: Testkursus > Om Business Model Canvas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *