specialist i digital og datainformeret undervisning
 
Customer Segment

Customer Segment

Hvordan sikrer du, at virksomheden imødekommer dens kunder og deres behov mest optimalt?

For at sikre et optimalt match mellem kunderne og virksomhedens produkter/services er det vigtigt, at du identificerer virksomhedens kunder og herunder opdeler disse i segmenter for mere præcist at forstå og imødekomme de respektive segmenters adfærd, behov og ønsker.

Se Serviceshowet: Business Model Canvas, Customer segment (video, 8 min)

Kunderne er det allervigtigste for en virksomhed. Det er dem, der betaler for de værditilbud, som virksomheden producerer og leverer. Uden kunder ville virksomheden ikke eksistere.

Når du skal finde ud, hvem virksomhedens kunder er og hvordan du skal segmentere dem, kan du bl.a. inddele dem efter nedenstående faktorer som nævnt i videoen eller du kan tilføje andre relevante:

  • Adfærdsmønstre
  • Livssituation
  • Interesser
  • Køn
  • Alder

Når du skal beskrive og vurdere en kundegruppe, er det vigtigt at forstå det marked, som virksomheden og kunderne befinder sig på. Eksempelvis om Brand Recognition har stor betydning på det marked virksomheden opererer på, og hvorvidt har nogen betydning for kunderne? F.eks. i nøddeindustrien har Brand Recognition ikke en stor betydning for kunden, hvorimod det har stor betydning i modeindustrien.

Jo mere præcis en definition og segmentering af virksomhedens kunder er, jo bedre et værditilbud kan du skabe, der matcher præcist de respektive segmenters behov. F.eks. kan virksomhedens kundegruppe indeholde kvinder i alderen 30-50, hvor de 30-40 årige fortrækker online køb og levering, og de 40-50 årige fortrækker køb og levering i fysiske butikker. I dette eksempel opstår behovet for segmentering, da de to grupper har forskellige købsadfærd og forskellige præferencer i forhold til levering. De to segmenter vil derfor bl.a. kræve forskellige kommunikations-, salgs- og distributionskanaler.

For at skabe et det bedste match mellem kundens behov og virksomhedens værditilbud kan kundegruppen opdeles i segmenter. Det kan gøres når kundegrupper repræsenterer separate segmenter hvis:

  • Deres behov nødvendiggør og berettiger til et særligt produkt 
  • De kan nås gennem forskellige distributionskanaler 
  • De kræver forskellige typer relationer
  • De har vidt forskellige rentabilitet 
  • De er villige til at betale for forskellige aspekter af produktet 

Næste skridt

  • Identificér virksomhedens kunder og hvad beskriv hvad der kendetegner dem ud fra relevante parametre.
  • Vurdér om virksomhedens kundegruppe kan opdeles i flere segmenter.
  • Beskriv hvad der adskiller de forskellige segmenter.
  • Vurdér hvilket segment der er vigtigst og mest rentabelt for virksomheden
Back to: Testkursus > Om Business Model Canvas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *